Retine Inregistreaza-te Ai uitat parola ?
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in comments
Search in excerpt
Search in posts
Search in pages
Search in groups
Search in users
Search in forums
Filter by Categories
AGENTIA XARADU
ANTIDIASPORA
ANTIFOTBAL
ANTIJUSTITIE
ANTIMANIPULARE
ANTIPRESA
ANTIRECLAMA
ANTIROMANIA
BAGABOANTE
BANCU' ZILEI
BARBATI VS FEMEI
COLECTIA ETNIC
CONCURSURI
CURVE
de la nBUNI
Eu,Kiti
Evenimente
FALIMENTE
JIGODII
LISTA NEAGRA
LMV
Lumea Handmade
n BUNI ca noi
nBUNE!!!
nBUNI ca noi
NEBUNII EROTICE
NEBUNII IN PRIMARII
NOI, NEBUNII
NUDURI
NULL
ORGASME
ORGII
Parteneri
PREZUMTIA DE NEVINOVATIE
Produse
PUBLICITATE MICA
ZVONURI


18 / 12 / 2018



Numar ciudat !!!!!

Ecartamentul standard al cailor ferate din Statele Unite este de 143.5 cm. Este un numar foarte ciudat. Stie cineva de ce se foloseste acest ecartament? Pentru ca asa se construiau in Anglia, si primele cai ferate din SUA au fost facute de englezi expatriati. De ce construiau englezii asa? Pentru ca primele cai ferate au fost facute de oamenii care construisera tramvaiele premergatoare trenului si acesta era ecartamenul folosit de ei. De ce il foloseau? Atunci cind au inceput sa faca tramvaiele au folosit aceleasi scule si sabloane pe care le foloseau pentru a construi trasuri — iar acestea aveau aceasta spatiere a rotilor. De ce trasurile aveau nevoie de aceasta distanta intre roti? Ei bine, daca ar fi incercat sa foloseasca orice alta spatiere, rotile s-ar fi rupt in cele din urma pe vreunul din vechile drumuri din Anglia, pentru ca aceasta era departarea dintre santurile sapate de alte roti de-a lungul timpului. Cine construise aceste drumuri? Primele drumuri ce acopereau mari distante in Europa (si in Anglia) au fost construite de Roma Imperiala, pentru legiunile ei. Multe drumuri au fost folosite de atunci pina in ziua de azi. Iar carele de lupta romane au sapat primele santuri in ele, iar dupa aceea toata lumea si-a potrivit rotile dupa ele, ca sa nu riste sa si le strice. De vreme ce carele de lupta erau facute de romani (sau la comanda lor) erau toate la fel in privinta standardelor. Ecartamentul cailor ferate din Statele Unite de 143.5 cm deriva din specificatiile originale pentru carele de lupta romane. Birocratia este nemuritoare. Astfel ca, daca vreodata va intilniti cu cine stie ce specificatii stranii si va intrebati “de unde curu’ calului le-au scos astia?” este perfect posibil sa fie o intrebare corecta, pentru ca, de exemplu, carele de lupta romane erau facute astfel incit latimea lor sa fie cit fundurile celor doi cai. Astfel am gasit raspunsul la intrebarea de la care am pornit initial. Si acum partea interesanta. Cind privim naveta spatiala pe platforma ei de lansare, vedem doua rachete auxiliare atasate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt “Solid Rocket Boosters” — SRB. SRB-urile sunt facute de Thiokol la fabrica din Utah. Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut sa le faca mai mari in diametru, dar ele trebuiau transportate cu trenul de la fabrica pina la locul de lansare. Calea ferata trece printr-un tunel in munti. SRB-urile trebuiau sa incapa in tunel. Tunelul este facut pe masura caii ferate, care este la rindul ei cam cit dosurile a doi cai. Astfel ca, una din trasaturile esentiale ale propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost eterminata acum mai mult de doua mii de ani, de latimea unui dos de cal.

Comments

comments


Mai multe articole scrise de Radu Tenea


Mai multe articole din categoria: de la nBUNI


Produse


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

7uZu HZ5Su5h b

Please type the text above:

ce mai faci, ce mai e nou? AMAZONIT bust